Nasjonalt Pilegrimssenter

Stor trafikk for smal sti

I 1000 år har pilegrimer vandret til Nidarosdomen i Trondheim. Mange har i dag oppdaget de godt tilrettelagte og merkede ledene med autentiske, men også moderne overnattings- og aktivitetstilbud underveis.

Nasjonalt Pilegrimssenter ønsket å øke trafikken på nettsida pilegrimsleden.no for å friste flere enn den godt «bevandra» vandreren ut på tur.  

Vi utviklet derfor en kampanje med familier og livsnytere som utvalgte målgrupper, der de viktigste kommunikasjonsoppgavene var å skape lyst til å gå pilegrim, samt gi dem praktisk info om det å gå pilegrim, for å senke terskelen mange kanskje føler på.

Vi utviklet landingsside for begge målgruppene og produserte artikler med ulike turforslag skreddersydd for hver av dem. Her fant familiene og livsnyterne tips om strekninger å gå, steder å overnatte og opplevelser som passet dem.

Kampanjefilmer ble publisert og sponset opp på Facebook og Instagram, med budskap om å velge en opplevelse som gjør at du kommer nærmere dine medmennesker. Spis, elsk, lev, nyt - var ord som skulle treffe den moderne pilegrimen. 

Resultat
Kampanjen ble kjørt over flere perioder vår/sommer 2021 og fikk stor respons. Filmene fikk i kampanjeperioden over 1 600 000 visninger og 22 000 lenkeklikk til landingssidene. Publikum engasjerte seg i kampanjen og det resulterte i både engasjement, kommentarer og delinger på annonsene. Gjennomsnittlig tid brukt på nettsiden viste også at målgruppen tok seg god tid til å navigere seg rundt og lese flere artikler.   

Viktigst av alt: Kampanjen viste seg å treffe flere tur-hjerter i målgruppen. Pilegrimsleden har hatt en økning i trafikk langs ledene i 2021 på hele 50% sammenlignet med tidligere år. Pilegrimene er både familier, voksne og eldre og det har vært mange nye mennesker på tur!