NTNU

Flere jenter til Techfag!

Skal verden skal gå fremover, må utviklingen av ny teknologi reflektere mangfoldet i det samfunnet vi lever i. Det er dessuten stor etterspørsel etter teknologer i næringslivet - og vi trenger jentene med på laget for å sikre veksten i årene som kommer.

Utfordring

NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, har jobbet med kjønnsbalanse i tech i mange år, og selv om det går fremover er det fortsatt er en stor jobb å gjøre. Alt for få jenter velger realfag og teknologi. Det er derfor stadig behov for å styrke jenters tro på å velge en teknologiutdanning, og jobbe for å minske frafallet blant jenter på teknologistudier.

Løsningen

Løsningen ble en videoblogg på TikTok hvor fire teknologistudenter fra NTNU tok jobben med å produsere film og innhold fra hverdagen som tech-student. Kontoen fikk navnet TechBobla etter en grundig runde med målgruppa, hvor alle forsøk på «try hard» ble slått ned på med jernhånd. Her skulle det være enkelt, ærlig og rett på sak.

Studentene har fått opplæring, utstyr, visuelle virkemidler og løpende pep-talk, ideer og innholdshjelp, men står selv for produksjon og publisering av organisk innhold. Innholdet er en kombinasjon av fag, studieliv, inspirasjon, fakta og studietips, hverdag og fest - å treffer svært godt i målgruppen.

TechBobla blir markedsført gjennom kampanjer både på TikTok, Instagram og Snapchat. Tibe har blant annet produsert flere korte filmer som presenterer både TechBobla og studentene som lager innholdet, og klipper løpende promomateriell til bruk i kampanjene.

Resultatet

I kampanjeperioden har innholdet på TikTok-kontoen over 6,4 millioner visninger og mer enn 2000 følgere, som forteller oss noe om interessen for temaet jenter og tech i målgruppen, og at vi når frem med budskapet. Kommunikasjonsmålene er nådd, men det viktigste resultatet om antall kvinnelige søkere har økt, er ikke klart før alle søkertall er talt opp etter 1. juli.

Kjør på jenter - næringslivet trenger dere!

Sjekk ut TechBobla på TikTok