Ola Kvernberg

Oslo City – Vårkampanje

I 2012 lanserte Oslo City sin nye kommunikasjonsplattform “Andre regler”. Plattformen skulle bidra til å tydeliggjøre posisjonen til senteret, bidra til økt liking av reklamen, økt oppmerksomhet og trafikk til senteret, og tilslutt – en forsterket positiv holdning til Oslo City.

I forbindelse med vårkampanjen var oppdraget å gjøre noe nytt og annerledes som ble lagt merke til, som skapte oppmerksomhet og debatt – men som samtidig ble oppfattet positivt av målgruppen. Tema for kampanjen var vårens nyheter innen klær og mote.

Kommunikasjonsknaggen for vårkampanjen ble “Tenk nytt”. En vårkampanje er tradisjonelt en fashionkampanje med fokus på fornyelse og å tenke nytt, og vi er vant til å se perfekte kvinnekropper kledd i sesongens nyheter. Når vi sa “tenk nytt” som hovedbudskap i denne kampanjen gjorde vi det med en dobbeltbetydning. I tillegg til å henspeile til at du skal tenke ny garderobe, ville vi vise at Oslo City tenker nytt når det gjelder hvem som kan være modeller i en fashionkampanje. Vi mener nemlig at det ikke bare er det perfekte som kan være et forbilde. Begge modellene vi valgte hadde synlige handicap – den ene manglet en arm, den andre et bein. Tilsammen besto serien av 4 motiver. Bildene var ikke manipulerte. 

project image 1 project image 2 project image 3